Pages

Your Ad Here

Thursday, May 27, 2010

WAJIB baca

Assalamulaikum w.b.t.


Cik Ciput nie mewakili rase protes aku terhadap internet connection yang slow bangat nih!... Manusia memang tak pandai bersyukur, dah la free merungut lagi tu.. ish.. ish.. ish..Insaf

Lately, ader banyak pekara yang menggumbirakan happen... Kalo ko orang perasan, last weekend ader news on environmental issue yang telah diutarakan. I'm so happy to hear this news, BUT I just wondering why 2013? Tak tahu ker ape yang akan belaku pada 2012??! .. hahaha.. jangan terpengaruh dengan MOVIE yer kawan-kawan.. Allah know batter than us, hanya Dia yang tahu bila kiamat itu akan tiba.

Kat bawah ini adalah antara keratan akhbar B. Harian on this issue..

KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mewajibkan pengasingan buangan sisa pepejal di rumah mengikut kategori dengan membekalkan tong sampah 120 liter secara percuma menjelang 2013 sebagai langkah memerangi masalah pencemaran alam. Ketua Pengarah Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal Negara, Datuk Nadzri Yahaya, berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada mesyuarat Kabinet sebelum ini mahu Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 dikuatkuasakan selewat-lewatnya awal tahun depan. Bagi pelaksanaannya setiap rumah akan dibekalkan dua tong sampah, satu untuk buangan sisa pepejal organik dan satu lagi untuk buangan yang boleh dikitar semula. “Untuk organik kita akan kutip setiap dua hari manakala untuk kitar semula akan dikutip sehari sekali. Tong sampah ini akan diselenggara pihak berkuasa tempatan (PPT) dan syarikat konsesi dilantik,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Persidangan dan Pameran Pengurusan Sisa 2010.

Tengok, betapa comited nyer our government pasal this issue (please jangan kaitkan dengan isu politik pulak yer). Itu kat kawasan kediaman, macam mana kat kawasan lain pulak?!..tak kan kite nak harap kat Mr./ Mrs. Cleaner untuk jaga kawasan lain tu untuk kita.. I know itu memang tugas mereka, tapi tak salah kan kalo kita sama-sama membantu.. Like my dear Ustaz said to me, " cuba bayangkan orang yang menyapu atau yang mengutip sampah itu parent kamu.. nak ker kamu biar mereka menjadi kuli mengutip sampah itu untuk kamu?... " erm.. fikir-fikirkan la yer..Rase nyer, kalo semua orang dapat berfikir dengan rasional dan menjalankan peranan masing-masing dengan rasa tanggungjawap, tak sampai 2013 mission nie dah berjaya. Tak payah nak fikir macam mana nak start. Just watch out your own mess, itu pon sudah cukup. Agak tidak keterlaluan rase nyer jika saya kata sebagai sebuah negara Islam we should feel ashamed jika kita tidak dapat menjaga our mother nature dengan baik, because Islam itu sendiri suka dan cinta akan kebersihan dan sangat benci kepada kemusnahan.

p/s: selamat bekerja!.. menghitung hari untuk pulang ke kampung sambil dihujani kerja yang bertimbun..

3 comments:

Qistina Qibtiya said...

salam...wajib baca....en topiq..pasni basuh bilik air sendiri,pastu jgn buang sampah...kesian makcik cleaner..cube bygkan cleaner tu parents kamu..xke kesian tu....okei??

Taufik MY said...

idok la begitu sekali... agak-agak la jugak, janji jangan menambahkan benan sudah la..

Qistina Qibtiya said...

huhu....ok...tolong menolong pe salahnye..sekali sekala bsuh bilik air...=)

Related Posts with Thumbnails