Pages

Your Ad Here

Saturday, July 18, 2009

Nota 21: Remaja dulu dan remaja kini


Ini adalah topik hangat yang biasa aku debatkan bersama ayahku.. So if ko orang ader pengalaman yang same meh leh kita kongsikan:

Antara pekara yang membezakan remaja dahulu dan ramaja masa kini:
  1. Remaja dahulu lebih menghormati orang tua. Buktinya, remaja dahulu lebih mengutamakan keperluan orang yang lebih tua dalam banyak hal .
  2. Remaja dahulu pandai menjaga tertib ketika bersama dengan orang tua. Contohnya tidak menyampuk apabila orang tua bercakap, berjalan dengan tertib apabila melintasi orang tua, anak gadis tidak akan duduk terkangkang atau berbaring ketika bersama orang lelaki atau orang yang lebih tua.
  3. Remaja dahulu lebih kreatif dan berdikari berbanding remaja masa kini. Mereka pandai memanafaatkan persekitaran dengan sebaik mungkin dan pandai berusaha untuk mendapatkan apa yang diinginkan.
  4. Remaja dahulu lebih ringan tulang (Suka membantu) berbanding remaja sekarang yang perlu dikerah atau disuruh.
  5. Remaja dahulu kurang merengak, mengadu domba, manja dan mengada-ngada.
  6. Ramaja dahulu sangat tegas dan berani ketika memperjuangkan sesuatu. Yang nie terfokus dalam skop berpesatuan sahaja.
Rasanya banyak lagi yang boleh dibandingkan dan dibincangkan.. Rase malas pulak nak tulis semuanya.. So ape respond ko orang???... adakah ianya BENAR atau TIDAK BENAR ..

2 comments:

Akid Sani said...

Perlu ke remaja skrang mesti same ngan remaje dulu.. Xde motif lgsung.. Hahaha....

Qieb Iman said...

sgt setuju!!!..remaja skang macam hampeh...erk??..sye pon remaja skang eek..hihihi..emm..tp..cam tu la nmpknye...remaja dlu n skang sgt berbeza..maybe sebab di limpahi kemewahan semata-mata..xtau nk hargai n bersyukur pe yg da de...emmm..wallahualam

Related Posts with Thumbnails